ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En af de markante forandringer vi lavede i haven for nogle år siden var, at fjerne et bræddehegn ud mod marken og erstatte det med et langt espalier af æbletræer. Jeg har samlet lidt op på erfaringerne med det, her 4 år efter.

Jeg har valgt et æbleespalier i stedet for et hegn eller en hæk ud mod naboens mark, fordi jeg gerne ville have noget der var mere åbent end et hegn - bla så det var muligt at have stauder på skyggesiden. Samtidigt skulle det lukke af for indkik om sommeren - men give os udsigten tilbage igen om vinteren! At det så også kunne give os frugt var en ekstra bonus!

Jeg har "snydt" og langt hen ad vejen brugt træets grene til at lave alle etager på en gang. Tænkte at jeg jo altid kunne fjerne dem og lade nye komme frem hvis der var brug for en bedre placering.
Må dog konstatere, at træet ikke er så villig til at skyde fra stammen når først det er etableret, så vil man styre formen helt må man gå den slagne vej og danne en etage om året. Jeg må indtil videre leve med manglende grene et par steder.

Vælg en grundstamme med langsom og lav vækst - M26 eller M9. Vær opmærksom på hvor podestedet er placeret - det afgør hvor lavt din første forgrening kan sidde. Hvis du laver en "rigtig" espaliering skal første grenpar sidde hvor første etage skal være.
Vælg gerne flere forskellige sorter og gerne så de modner over en lang sæson, så du løbende har friske æbler du kan nå at spise og bruge i husholdningen. Det ser ud til at de espalierede træer giver et ret godt udbytte i forhold til deres størrelse.
Træerne skal støttes af et stativ eller wirer. Jeg har valgt rionet, fordi det i sig selv var stabilt og vi er oppe imod en ret kraftig vestenvind, her et par km fra kysten. Det har fungeret godt, men er ikke nogen ubetinget skønhed så længe træerne ikke kan dække det. Det har desuden den ulempe, at de rustne stænger virker som sandpapir på barken, så man skal binde grenene godt ned så de ikke gnider mod nettet.
Vær forsigtig når du bøjer grene. Gør det helst mens de er unge og føjelige og måske først binde ned i en blød bue som så strammes op.
Bind rigeligt op. Især når træet bærer frugt kan grene knække fordi de holdes i en (for træet) unaturlig vinkel - dvs. at belastningen ikke kan udlignes.

Jeg binder grenene ned med hampsnor. Dels er det relativt diskret, dels risikerer man ikke så nemt at bindingen vokser ind i træet = snoren er som regel mørnet og gået over inden da. Men hold øje og udskift evt snærende snore. For ikke at beskadige barken binder jeg snoren til grenen først og trækker den herefter på plads ind mod stålstangen og binder den fast.

Jeg har leget bi...med min egen special designede (UBRUGTE!) pensel. Det er jo nok ikke nødvendigt, men der har jo været nogle ret kolde og våde forår, hvor insekterne ikke rigtigt har været aktive - så jeg har i hvert fald hjulpet lidt!

Høst er meget bekvemt i denne højde og man kan følge æblernes udvikling fra knop, til blomst, til frugt.


Man kan sommerbeskære de meget lange ris. Fjern de fejlplacerede helt og afkort de andre til ca. 30 cm.

Vinterbeskæring laver jeg i februar/marts. Der tyndes ud og skuddene på de blivende grene klippes tilbage til 1-2 øjne. Det er en hård beskæring fordi jeg ønsker et smalt espalier - ved 2-3 øjne give du træet flere chancer for at bryde.
Træerne giver som sagt et ganske flot udbytte. I skrivende stund er der stadig æbler tilbage på loftet, hvor de er lagt enkeltvis op i kasser, stablet med luft i mellem. Her holder de ret godt, men du skal løbende sortere de frugter fra hvor der begynder at komme rådne pletter.

Har du erfaringer med espaliering af frugtræer?

Er du på INSTAGRAM? Du kan følge mig der, hvor jeg løbende poster billeder fra haven eller fra de haver og steder jeg besøger. Min profil hedder henrik_mikaelsen_havehjernen og du finder den lige HER



Kommentarer

  1. Hej Henrik!
    Det er en utrolig smuk og harmonisk løsning, og passer perfekt til det gamle hus. Hver gang vi kommer vest på så fascineres vi af de gamle huse med de smukke mursten, der er blevet til af vejret derude.
    Det er spændende læsning, omkring tankerne inden og de erfaringer i har gjort jer! Jeg har ingen erfaring med den slags, det står stadig i uvished om vi får det.
    God dag med hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Jeg er også ret godt tilfreds med løsningen. Som du ganske rigtigt bemærker, er det ikke alt der passer til sådant et gammelt hus. Og så har det altså også været sjovt at eksperimentere med!
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  2. Mycket intressant! Staket av uppstammade fruktträd är nåt vi borde använda oss av mycket mer, snyggt och praktiskt. Tack för informativt inlägg!
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Man burde helt klart bruge frugttræer noget mere - og på denne måde kan de få plads i de fleste haver. Alene blomstringen er næsten det hele værd :-)
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  3. hej Henrik
    det er både godt tænkt og godt gjort...
    Jeg synes jeg aner en "silhuet" i dit indlæg, af min gamle morfar, der gik og klippede frugttræer i haven 2 km. fra vestehavet og med stor omhu, - men han bad os børn holde os på behørig afstand. Det gjorde nok ikke benovelsen mindre, for han måtte jo være i gang med noget meget vigtigt?
    Tak for endnu et godt indlæg, hvor din grundighed og faglige funderinger er i top og dit eget nærvær smittende.

    go dag
    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kjeld
      Tak for de pæne ord! Ja, det med beskæring er lidt som med de sorte kunster: Det er en særlig og mystisk viden som bedst overleveres med at vise det direkte med værktøjerne i hånden - og ikke læst i en bog eller googlet på nettet. Det der snip-snip med saksen er jo så endegyldigt! Her ville det have været godt med en "morfar" man kunne aflure tips og tricks. Det har jeg ikke haft, men har i stedet haft en svoger, der er ret ferm med beskærersaksen, og som tålmodigt har "trænet" mig. Tak til ham!
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  4. Hej Henrik,
    Det ser jo ud til, at dit espalier fungerer glimrende. Hvor er det fint med de mange blomster på. Jeg arbejder med noget lignende, skønt dådyrene satte mit projekt noget tilbage... Men det kommer! Jeg VIL have espalierede æbletræer. Hvordan har dine træer det med den hårde vind?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janne
      Du skal da have espalierede frugttræer! Der er jo mange måder at gøre det på, og det kan jo være der er nogle former, der er mindre dårdyrvenlige? Skulle du komme forbi Bernstorff Parken har de en rigtig flot samling af espalierede træer - ikke kun som hegn, men også solitære træer. Se mere her http://slks.dk/slotte-ejendomme-og-haver/skal-slettes/drift-af-kulturejendomme/drift/slotshaver/bernstorff-slotshave/slotshavens-historie/gartneriomraadet/
      Mht vinden, så giver den egentlig forbavsende få problemer i forhold til træerne: de klarer den ret godt! Men som jeg skriver skal de være godt bundet ned, så der ikke er grene, der står og pisker op af hverken hinanden eller tråd. Faktisk tror jeg at netop støtten gør at træerne har det ret godt med blæsten!
      God forneøjelse! Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  5. Smukt med æble hæk og ganske fornuftig. Engang ruster rionettet væk og så er æblehækken vel stabil nok
    Har set samme type hække i England som kun var knæhøje og omkransede blomstrende bede
    Huset og hækken klæder hinanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ege
      Jeg glæder mig meget til nettet er væk - og jeg tror da også at jeg kommer til at klippe det bort før det ruster bort ;-) Meeeeen det bliver ikke lige de første dage - grenene kan ikke bære sige selv endnu og da slet ikke med frugter på. Måske erstatter jeg nettet med tråd i stedet om et par år...
      Har set eksempler på de hække du omtaler, det er en sjov og fin ide!
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  6. Hold så lige op, hvor det ser godt ud!
    Personligt kan jeg nu vældig godt lide de rustne rionet, men jeg bruger dem også mest til clematis, så slipper jeg for at binde dem op :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Tak, tak :-)
      Kan egentlig også godt lide rionet i andre sammenhænge. Men her synes jeg det dominerer lidt rigeligt, så jeg ville jo gerne at det var mindre synligt. Især på bagsiden (som er den side vi ser på) er det en uskøn baggrund... Men det tjener jo et formål!
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  7. Jeg har absolut ingen erfaring, så jeg suger til mig! Sidste år plantede jeg en espalieret pære, og jeg har brug for al mulig erfaring og tips! Det er superflot med hegnet af espalierede æbletræer, det er virkelig godt tænkt med det transparente udtryk. Jeg troede det ikke muligt i det forblæste Ballum, jeg bliver helt nostalgisk - en del af min familie stammer fra Ballum Hede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Held og lykke med din pære! Hvis jeg kan klemme endnu et espalieret træ ned her i haven, så skal det også være en pære.
      Vi kigger faktisk netop ud på Ballum Hede...det er den udsigt vi forsøger at bevare. Mark, horisont og en masse himmel! Ballum i en nøddeskal :-)
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  8. Hej Henrik.Spændende indlæg.Og jeg synes det ser utroligt godt ud.........især når træerne blomstre.
    Kan godt lide rionet.Det er genialt til mange ting i haven.
    Har lige været inde og læse dit indlæg med spejlbassiner.Kan jo se at jeg har set de fleste af dem du viser.
    Fik selv et på 80cm.i gave sidste sommer.Og det er jeg utroligt glad for.
    Men omgivelserne skal lige opdateres.
    Har også tilføjet dig på min blogliste God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja, rionet kan man bruge til meget - nemt at bøje, bue og klippe i. Og så er det jo stærkt og kan bære meget!
      Tillykke med dit spejlbassin - jeg gør mig også tanker om hvordan jag få en eller anden slags vand ind i haven... bliver nok mere pyt end spejlbassin ;-)
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  9. Hvor bredde er dine felter i hegnet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - der er lidt over 2 meter mellem stolperne
      Hilsen Henrik

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

En ommer... pergola version 2.0