Larver i potter

De kinesiske Sct Hansurt er blevet pottet om - de så så triste ud! Tænkte de manglede næring. Men så opdagede jeg disse små hvide krabater - først én, så én mere...der var mange! Hvide og ca. 1-1,5 cm lange og med en mørk plet ved hovedet. Ind til den bærbare for at Google. Efter lidt søgen er jeg kommet frem til at det nok er en slags snudebille...

Overvejede om jeg skulle kassere hele molevitten - men jeg har i første omgang forsøgt mig med at skylle alt jorden af rødderne og rense potten. Måske naivt...kan forstå, at de der snudebiller er et trist bekendtskab, som nok skal bekæmpes med mere drastiske midler. Men åbenbart er det særligt planter i potter, der er udsatte og disse er de eneste pottede planter på denne side af huset, så jeg vil ikke forvente en stor spredning herfra. Igen: måske naivt...

Men jeg tænker da på sidste sommers mystiske klip i mine Zinniaer i plantekasserne- måske jeg har fundet skurken?! Nogen der kan genkende larverne?

Kommentarer

  1. Ja de er fæle, jeg har dem i mine rhododendron, det pynter ikke, der er klippet i rigtigt mange af bladene :( Håber du er kommet dem til livs ved at skylle dem væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber jeg også! Ellers må jeg have fat i nogle nematoder til at tage livet af dem!

      Håber du slipper for alt for mange "klip" fremover... :)

      Slet
  2. Addddhhh for nogle hvide banditter, godt du fandt dem inden de fik snasket din sct.hans urt i sig. Da jeg gravede ud til nyt bed i græsplænen sidste år gand jeg nogen der lignede og de fik altså en med spaden :o/ de findes åbenbart alle steder :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine larver har nok været gåsebiller, som efter sigende er rigtigt generende i græsplæner. Æv!

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0