Tulipanløg med udvækster

Tulipaner er godt nok nogle sære nogen! De er lidt utilregnelige synes jeg. Feks ved at de kan finde på at skifte farve - det har jeg prøvet. Eller at de ikke kommer overhovedet - det har jeg også prøvet. Eller at de kommer - men ikke sætter blomster - det har jeg også prøvet. Men hvad så med denne her: de sætter en lang rodstængel i stedet for at danne sideløg? Dén var ny!

Det drejer sig om mine små Toronto, der som sædvanligt har stået vinteren over i plantekasserne og som sædvanligt har blomstret så gavmildt her i foråret. Men da det var tid til at hive dem op for at give plads til Klokkerankerne mødte der mig et underligt syn: Hele jordklumpen var hævet 5-10 cm fra kassens bund af nogle hvide stængler...

De minder lidt om hvide asparges - sprøde og nemt ved at knække. Nederst har de en ansats til et løg. Jeg gætter på det er tulipanens måde at forsøge at komme længere ned i jorden på? En strategi som altså ikke lykkedes, for under jorden var der jo blot flamingo. Men hvorfor har de ikke gjort sådan de andre år? Og hvorfor i år?

Nogen der ved noget om dette?!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

Rhododendronhaven i Rens