Landskabskunst ved Blåvand

Hvor er det dejligt, når man får en oplevelse, som er meget bedre end det man som udgangspunkt regnede med! Sådan én fik jeg i weekenden, hvor jeg var et smut i Blåvand. Egentlig var det fyrtårnet, der var målet. Men det kom jeg slet ikke op i, for der var noget der var mindst lige så spændende udenfor. Der er nemlig udstillingen "Wadden Tide"!



Wadden Tide er en del af Vadehavs-festivalen. 12 værker af landskabskunst er udstillet, lavet af kunstnere fra hele verden. De har tænkt værkerne til stedet og de fleste tager udgangspunkt den unikke placering, nemlig på stranden og i klitterne nedenfor fyret ved Blåvand. Flere har mere eller mindre direkte referencer til Vadehavet.

Jeg elsker den slags kunst, hvor den spiller op til natur og landskabet omkring den. Og især da hvor naturen eller naturfænomener er en del af værket.

F.eks. værket WIND SIGNS in G Major, hvor Anna Schimkat har opstillet en række bundter kloakrør på stranden som store skulpturer. Flotte grafisk mod sandet og himlen, men de bliver først rigtigt interessante når vinden (og den er der jo en del af på vestkysten) bliver fanget i slidser i rørene, så de pludselig fungerer som "fløjter". Hvor enkelt og hvor effektfuldt - både stedet og skalaen bliver understeget.

Et andet værk, Birds, af Alice & David Bertizzolo, leger med måden vores hjerner opfatter ting og placerer dem i en logisk sammenhæng. På afstand ser det ud som om store flokke af havfugle har slået sig ned i klitterne. Vi tænker: hvide former med krop og hals + hav + stort antal + strand + samlet formation = havfugle! Men når man kommer tættere på ser man, at det er noget ganske andet: Hundredevis af de vandkander fra IKEA, som mange af os har stående derhjemme! Sjovt og faktisk ret flot.

Stichting landscapstheater en meer har lavet en kæmpe installation på stranden, Dancing with Nature, hvor grå bolde (de der kommer i fitnesscentre vil kende dem...jeg kender dem kun fra billeder...) er fanget i kugleformede bure, næsten som kæmpe rangler. Globerne fanges af vinden eller trilles/skubbes af tilskuerne, og danner foranderlige formationer og spor i sandet, der igen viskes ud af vinden.

Og der er meget mere - og du kan se det hele ganske gratis frem til den 2. oktober!


WEB: WADDEN-TIDE





















Kommentarer

  1. Faktisk meget flot.... jeg var på Louisiana i sidste uge..... jeg ville da meget hellere ha været til Blåvand, kan jeg se

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, Louisiana er ellers et fedt sted! Specielt om sommeren - bygningerne ligger bare så smukt føjet ind i landkabet! Men Blåvand var altså også godt - måske du kan nå det inden "lukketid" d. 2. oktober?

      Slet
  2. Virkelig flot og i samspil med den storslåede natur - er specielt vild med vandkandefuglene. Blåvand er min barndoms strand og området ved fyret noget ganske særligt for mig. Skal snart på de kanter igen, og et besøg må simpelthen presses ind. Tak for et inspirerende indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vandkande-fuglene var helt klart også en af mine favoritter! Også fordi der er lidt humor med i billedet. :-)
      Blåvand er et "nyt" område for mig, som jeg skal have dyrket noget mere. Var også forbi den nyåbnede del af Skallingen - har du været der? Helt fantastisk!

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0