ET NYT SPEJLBASSIN

Jeg har længe været meget optaget af spejlbassiner og hvad vand og reflektioner kan tilføre en have. Nu opstod der så en for at få netop sådant et i forbindelse med at vi har ændret lidt på terrassen og anlagt nye bede. Det ene blev i stedet delvist til et lavt bassin og her kan du se hvordan det blev til!

Bassinet, som det så ud da det netop var færdigt - spejleffekten er super! Både for at spejle himlen, men også de planter der kommer i det smalle bed langs med bassinkanten. Bænken foran bliver en ny ynglingsplads tror jeg.

Udgangspunktet er kanten af herregårdssten, der er taget op af terrassen. Her er de lagt op i en prøveopstilling. Siden er de blevet monteret med fliseklæber - undtaget øverste lag omkring bassinet. Det vender jeg tilbage til.

Bassinet bliver foret med insilagefolie. Vi havde noget liggende fra afdækningen på loftet da stråtaget blev skiftet. Det er sort, det er kraftigt, det er STORE stykker - og det var gratis. Fliserne blev omhyggeligt fejet, så der ikke kom sten og andet der potentielt kunne lave hul i dugen senere.

Et rigeligt stort stykke af plasten blev bredt ud over hullet. Herefter blev der fyldt vand på. Vandet presser folien mod underlaget, og den blev forsigtigt strakt ud og rettet pænt til i kanten undervejs.

Det er ikke et særligt stort bassin - omkring 125 liter kan det rumme.

Vi lagde lidt sten på kanten undervejs for at dugen ikke skulle klaske ned i vandet af vinden. Hjørnerne er foldet på bedste julegavemanér...det gælder især om at få det så skarpt som muligt, helt ind i hjørnerne.

Til sidst: Kanten lægges på. Vi forsøger med bare at lade den ligge løst på.Viser det sig at der bliver skubbet for meget til dem, så må de få en klat fliseklæber. Men det er nu dejligt at kunne skifte plasten, hurtigt og nemt.
Det hele er jo lidt af et eksperiment - måske gider jeg slet ikke det med vand, hvis der er for meget bøvl med det: skidt i vandet, alger, udtørring osv. Så jeg har ikke villet gøre store konstruktive indgreb - det skulle være nemt at prøve af. Prisen for det er at vandspejlet er vandret...som vand nu engang er! Men det er terrassen jo ikke - den er der jo et godt fald på. Så der stikker altså et par cm af plasten op over vandkanten altid i den ene ende. Sådan er det bare. Men da bassinet sjældent vil være helt fyldt op alligevel, spiller det ikke den store rolle.

Når vandet når overkanten af plasten, siver det blot under stenene. Jeg har indtil nu kun efterfyldt 1 gang - efter hedebølgen her i sensommeren, så jeg tror der som regel vil være nogenlunde balance med det vejr vi har i Danmark...

Nu bliver det spændende hvordan forsøget går - jeg er især spændt på hvodan alge-situationen udvikler sig!

Er du på INSTAGRAM? Du kan følge mig der, hvor jeg løbende poster billeder fra haven eller fra de haver og steder jeg besøger. Min profil hedder henrik_mikaelsen_havehjernen og du finder den lige HER




Kommentarer

  1. Tak Henrik, for en super god "Brugsanvisning" til hvordan man billigt og nemt laver et spejlbassin. Jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå med algeudviklingen og så ved jeg nu hvad de eksta sten der står i min have skal bruges til. Det er altså bare så super fint :o)
    Hilsen fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Linda!
      Jeg kan allerede nu sige, at med det lune vejr og masser af lys er der god vækst i algerne ;-)

      Slet
  2. Hej Henrik.Jeg er da bare vild med dit lille vandbassin.En god og billig løsning.
    Men effekten er jo den samme.Er da også spændt på det med algerne.
    Og også hvad du har plantet i det lille bed.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette,
      Ja, effekten er netop det samme. Vender tilbage med planterne - noget er allerede i hus, men en del kommer nok til at vente lidt. Måske helt til foråret. :-)

      Slet
  3. Hej Henrik, vand skaber haver....en omskrivning af et andet ordsprog. Men det ser nu da meget godt ud, når det ikke er dybere er det rimeligt nemt at holde rendt, det kan fejes med en blød kost tænker jeg. Et godt projekt.
    Hvordan med den lille pergola, skal den laves i træ, eller måske lidt smedejern
    Venligst
    Henrik den franske

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik,
      Vand er et fantastisk element i en have, så jeg håber dette bliver en permanent installation!
      Pergolaen tænker jeg umiddelbart i træ - det må ikke være for kleint og fint, hvis det skal matche huset.

      Slet
  4. Det er så fint, og jeg håber at du bliver glad for det. Det bliver interessant at følge projektet, Alices Eventyrland
    http://alicesoesser.blogspot.dk/2016/06/vidunderlige-roser-nsten-uden-ord.html
    opgav jo desværre sit lille bassin (som jeg var ganske forelsket i)...men det var nok også mindre end dit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit bassin er måske en smule større i overflade...men det gør jo ikke fordampningen mindre! Jeg er meget spændt på om mit bassin kan holde nok vand. Det vil vise sig! Men ellers gør jeg som Alice´s Eventyrland og sløjfer det igen. Det er hurtigt gjort.

      Slet
  5. Hej Henrik!
    Det ser super godt ud! Og at det kan gøres så det ikke behøver koste formuer er meget tiltalende:-) Drømmer også om lidt mere vand end det fuglebadene giver, må se om det kommer så vidt engang.
    Spændende at følge jeres projekter!
    Hilsner og god dag fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette!
      Hvis forsøget lykkes og bassinnet skal gøres permanent, vil jeg nok kaste nogle penge efter det. Men jeg synes der er så mange udfordringer, der lige skal prøves af først, så jeg er glad for denne discount løsning for nu :-)
      Hilsen Henrik Havehjerne

      Slet
  6. Hvor er det fint, og en smart løsning, når det er på prøvestadiet :)

    SvarSlet
  7. Hvor fin en måde at lave et bassin på. Jeg har selv et par lidt højere, mindre bede bygget op på samme måde af sten, som jeg aldrig er blevet rigtig glad for. Nu vil jeg gå en runde om dem med nye, våde øjne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Pas på med det - det kan afføde nye projekter før du får set dig om! ;-)

      Slet
  8. Kære Henrik. Det ser da super ud med dit lille bassin. Desværre må jeg af bitter erfaring efterlyse løsninger på, at der ikke dannes grønne alger i bassinet? Det er helt klart den største udfordring med et spejlbassin i haven, efter min mening. Jeg nægter at putte klor og den slags i vandet, for at holde det rent, så her bliver jævnligt skiftet vand ud og vasket bassin for, at holde de grønne alger væk. Gode tips modtages? Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete, jeg er også rigtigt spændt på hvordan det kommer til at gå med alger. Pt ser det ud til at der er kommet balance i det. Jeg tror desværre ikke der er nogle nemme, "magiske" løsninger på at undgå algerne. Det kræver enten kemi (her skulle bedste bud være et produkt man bruger til Koik arpedamme). Ellers er det jo mekanisk med at skrabe algerne sammen og fjerne dem jævnligt. Bedste bud er nok at begrænse organisk materiale i bassinnet. Algerne skal leve af noget, så uden tilført næring i form af blade og lignende, er det nok nemmere at holde det nogenlunde rent?

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0