Syltede græskar - ny opskrift

Det er nu nogle uger siden vi så græskar overalt. Halloween. Efterår... Nu er vi videre - det er julen der står for døren. Og det er så også nu, jeg kan prøvesmage årets syltede græskar! Jeg elsker dem! Sur-søde, med tilpas "knas" og superflot farve.

Naboen har igen været så generøs at sponsorere et af de hersens halloween-græskar. Jeg har prøvet at sylte "rigtige" gammeldags græskar, men jeg synes faktisk ikke de er lige så gode. Formentlig fordí kødet er tyndere - de bliver ikke så ensartede sprøde, men i stedet mere hårde i det. I år har jeg prøvet en ny opskrift - og nu hvor jeg har smagt på varen kan jeg sige: det er den bedste jeg har prøvet!

Man starter med at lade stykker med græskar trække i et døgns tid (se lagen nedenfor). Det er klart en fordel hvis stykkerne har nogenlunde samme størrelse og facon. Opskriften er til 1 kg renset græskar.
Et tip fra Fru Plum: Brug en sauterpande når du koger græskaret - det er meget nemmere at fiske stykkerne op når de er klar uden at ødelægge dem.

De trækker i:
1/4 liter eddike
1 liter vand
10 g salt

Herefter skylles de og koges i denne lage til de bliver "glasagtige":
3/4 liter eddike
1/4 liter vand
900 g sukker
1 stang vanille
3-4 kardemomme kapsler
Frisk ingefær 6-7 cm

Fyldes på skoldede, Atamon-skyllede glas. Trækker i 2-3 uger inden du tager hul på guldet. Velbekomme!

Kommentarer

  1. citerer : Herefter skylles de og koges i denne lage til de bliver "glasagtige":
    3/4 liter eddike
    1/4 liter vand
    1 stang vanille
    3-4 kardemomme kapsler
    Frisk ingefær 6-7 cm

    og KOMMENTERER

    de bliver godt nok sure de græskar , når der ikke kommer sukker i lagen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Benny
      Det er naturligvis en fejl - der skal temmelig meget sukker i endda. Ca 900 g.

      Tak fordi du gjorde mig opmærksom på fejlen - den er nu rettet.
      Hilsen Havehjernen

      Slet
  2. Hej☺️ kan man lave dem uden kardemomme kapsler eller erstatte dem? Jeg kan simpelhen ikke skaffe dem😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens udelade dem - synes ikke de erstattes af andet der vil tilføre samme smag :)

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

Rhododendronhaven i Rens