KVÆDER OG KVÆDEBRØD

Har altid elsket kvæder...også lang tid før jeg vidste hvad det var for noget. Kan huske hvordan jeg som barn stoppede et ganske bestemt sted på ruten hjem fra skole. For her var der et helt bed med japanske kvæder som sendte sin fine duft ud over fortovet og indfangede mig der.

Senere har jeg startet julen med at stå ved den tyrkiske grønthandler og nøje udvælge mig de største og flotteste kvæder, som i flere uger har fået lov at dufte i stuen fra et fad på bordet. Og så opdagede jeg at man jo kunne lave lækre spiselige ting af de forunderlige, gule frugter: Marmelade, gele og kvædebrød.

Kvæden er et lidt "busket" træ som i foråret kan vise en overdådighed af blomster (der er forskellige farver afhængig af sorten). Frugterne minder om gule æbler eller pærer i formen (igen afhængig af sorten) og er ofte dækket af et fint dunet lag.














Man kan som sagt lave dejlige sager af kvæder. Kvædebrød er ret genialt, for her udnytter man både duften, smagen, farven og kvædens store indhold af pektin. Har til stor forundring set de gule frugter forvandles til en dyb, rustrød masse ved kogning -endnu en særlig egenskab ved kvæden! Dog ikke de kvæder jeg nu dyrker på min lille espalierede æblekvæde - det er sorten Leskovacka, som i stedet får en ravgul farve. Men smagen er den samme!



Der er forskellige tilgange til det, men jeg lægger mig op ad Fru Plums metode:

Kvædebrød
Fjern skræl og kærnehus fra kvæden, skær i små stykker og kom dem i en gryde. Tilsæt vand til det akkurat dækker og sæt det så over varmen og lad det simre. Kvæderne er færdige når de er lidt glasagtige og til dette formål skal de også være så møre at de kan moses med en gaffel sammen med den indkogte vædske. Nu tilsætter du tilsvarende mængde sukker som du har mos og lader det simre lidt til sukkeret er smeltet og mosen har konsistens af grød. På dette stadie tilsætter jeg også lidt revet citronskal. Nu skal hælde massen op i en form beklædt med bagepapir. Du kan godt hælde det direkte op på papiret, men det er praktisk at kunne flytte på kvædebrødet - nu skal det nemlig tørre i nogle dage. Hvor længe afhænger af hvor fast du ønsker det.

Kvædebrød kan formentlig bruges i bagværk og desserter, men det er sammen med ost at det bruges i mit køkken. Det smager himmelsk! Du kan også skære det i tern og rulle dem i sukker - så er det en fin hjemmelavet konfekt.

Kvæde-æble-ingefærsirup
Kærnehuse og skræller kom i øvrigt i en anden gryde sammen med et par æbler, skiver af ingefær og lidt citron. Hele molevitten simrer til al smag er udvundet af frugterne. Si gennem et klæde. Nu koges lagen ind med sukker efter smag, et par peberkorn, en kardemommekapsel og skal af citron. Når du er tilfreds med smag og konsistens sier du krydderierne af og hælder siruppen på flaske...evt sammen med en skvæt Atamon. Velbekomme!



Er du på INSTAGRAM? Du kan følge mig der, hvor jeg løbende poster billeder fra haven eller fra de haver og steder jeg besøger. Min profil hedder henrik_mikaelsen_havehjernen og du finder den lige HER

Kommentarer

  1. Tak for opskrifter! Vi har en meget stor pærekvæde, og jeg må med skam melde at vi udelukkende bruger frugterne til pynt. Det gør vi til gengæld også meget! Men en dag skal vi altså også prøve at lave noget spiseligt ud af nogle af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det! Med fare for at I bliver afhængige :-)

      Slet
  2. uhmmm, desværre har jeg ingen kvæder - jeg snyder mig til at snuppe et par frugter fra genboens pryd-kvæde - så jeg kan nyde duften.
    Vedr. mistbænken - så har jeg købt min i Planteriget i efteråret til 600 kr - kort tid efter (her i efteråret) så jeg tilsvarende mistbænke på udsalg i Bilka Næstved til 50 kr. .... var lige ved at købe et par stykker bare fordi de var så billige - hi hi

    SvarSlet
    Svar
    1. Stjålet frugt smager bedst - det ved enhver!
      Skal holde et vågent øje med priserne på mistbænkene - men ved ikke om jeg kan vente helt til efteråret?

      Slet
  3. Jeg lavede kvædebrød for tre uger siden. Stort arbejde! Men der blev flere fade. Så stod det og tørrede. Efter ca fem dage var det hele grønt af mug. Øv øv og øv. Vi smed det ud.
    Nu skal jeg prøve igen. Er der andre måder at tørre det på? Mit stod i stuen. Hvad med ovn?
    Vh Vivi Gedde

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv, det var da kedeligt! Traditionelt tørrer det bare ved stuetemperatur - min svigermor husker hvordan det stod på en hylde i køkkenet indtil jul i "gale dage". Prøv måske med en mindre portion: mit bud er at du ikke har tilsat nok sukker - med 50-50 skulle holdbarheden jo være ligesom marmelade? Måske kunne du også koge den ekstra godt, så alle frugtdele er "sterile"?
      Har nydt min egen produktion her i weekenden - og det var fint og fast som det skulle være - så fat mod! God fornøjelse!

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0