Blade, blade, blade

Nu skifter naturen gear og i den proces kaster træer og buske deres blade,  godt hjulpet af vejr og vind. I den sidste tid: VOLDSOMT vejr og MEGET vind! Resultatet har ligget i en uges tid i indkørslen i en nydelig stak - en skøn blanding af blade, kviste og smågrene. Nu kunne man jo køre det direkte til grenpladsen. Men jeg plejer at bruge efterårets blade til at beskytte roser, potter og andre planter, der må klare sig gennem vinteren udendøre. Så det har jeg også gjort i år.

Men jeg har den seneste tid også set flere steder på nettet hvor afklip, blade og smågrene er blevet forvandlet til fine kugler. Så det måtte jeg jo også prøve!






















Fik lavet 2 flotte kugler - helt enkelt! Man tager en klump blade, binder sammen med ståltråd, lægger blade på og vikler mere ståltråd om. Vi kan vist godt være enige om at alle kan være med her, ikk? Det eneste det kræver er blade nok!





Men fik som sagt også fyldt blade i krukker og om roserne. Nu skal jeg have fat i gran og andet grønt til afdækning - holder nemlig også på bladene vinteren igennem.




















Du kan se flotte eksempler på kugler af efterårets materialer ved at klikke her.

Kommentarer

  1. Tak for tippet! En super Idé!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en sjov måde at bruge "affald" på :-)

      Slet
  2. Absolut en sjov idé, det har jeg aldrig set før, måske man kunne bruge snor da jeg tænker lidt på at det der ståltråd ikke forgår i komposten. Eller ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, tror godt du kan bruge snor. Overvejede selv at bruge en hampsnor, men valgte ikke at eksperimentere: Det kan godt være lidt "levende" inden der kommer facon på kuglen. Det fine ved ståltråden er måske at den er næsten usynlig - men en flot snor kan jo blive en del af dekorationen?
      Du kan se en "opskrift" her: http://fantast-fabrikken.blogspot.dk/2011/10/sjov-med-nedfaldsblade-og-afklippede.html

      Slet
  3. Hej Henrik.Super god ide.Har lige købt et stort flot rust kræmmerhus......der ville sådan en bladkugle liggende i dejligt mos vist se rigtig godt ud.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert - både med visne og grønne blade i :-)

      Slet
  4. Det er dekorativt med de bladkugler, jeg har ikke flere blade i haven end jeg kan bruge under buskene, men det er en sjov ide som jeg tror der er mange der kan muntre sig med:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Burde nok have brugt lidt flere på buske og planter... men satser på der kommer lidt flere blade inden det for alvor bliver vinter :-)

      Slet
  5. Helt klart en sjov idé og så pynter det samtidig. Men alle mine blade er brugt i bedene, så det må blive næste års projekt. Men god inspiration!

    SvarSlet
  6. Svar
    1. Tak - faktisk er de blevet noget kønnere af at have ligget og tørre lidt - er blevet lidt mere "plysset".

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0