Kandiseret kvan II

Eeeeeeelsker duften og smagen af kvan! Det ligner intet andet og har en frisk, meget parfumeret smag. Så den vil jeg jo gerne gemme på! Det gør jeg på snaps, men har længe villet prøve at kandisere kvan. Det er/var meget brugt i England til brød og kager - lidt ligesom sukat, men jeg har ikke set det til salg her i landet i mange år. 

Andet steds på bloggen ligger der en opskrift jeg fandt på nettet. Jeg har tilladt mig at ændre i den, for jeg bryder mig ikke om at stængerne pudres med sukker til sidst. Og det var også en noget omstændig proces, som jeg slet, slet ikke har tålmodighed til. Så jeg har læst lidt på kandisering i almindelighed og kommet frem til denne metode, som giver et fint resultat:

3-4 stilke kvan (de øverste, tynde bliver lidt "træde" i det; de helt nederste "rør" koger nemt i smadder, så de ideelle er nok de mellemste - hvis det giver mening...)
1 spsk natron
½ liter vand
--------
1 dl sukker
1 dl vand

1. Rør natron ud i vandet og kog stilkene heri i en ½ times tid - (natronen skulle angiveligt gøre stilkene mere møre og holde på den grønne farve!)

2. Kassér kogevandet og kom i stedet stilkene ned i sukker/vand-blandingen. Kog stille ind til konsistens af sirup.

3. Nu KAN du hoppe direkte til punkt 5 hvis stilkene er helt møre. Ellers hælder du stilke og lage på passende beholder og lad trække i mindst et døgn.

4. Efter trækketiden er overstået, er siruppen blevet mere tyktflydende. Vurder konsistensen af siruppen: den skal kunne lægge sig om stilkene i et fint lag uden at klumpe. Er den for tynd kan den koges yderligere ind. Pas på ikke at brænde den på!

5. Tag stilkene op af sukkerlagen og læg stilkene enkeltvis på bagepapir og sæt i ovnen - varmluft 75 grader i en time. Lad køle helt af.

6. Opbevar i beholder med tætsluttende låg. Gem også siruppen - fin til desserter og lignende. Har du fået den kogt for meget, så den krystalliserer, skal du blot skrabe sukkermassen ud på bagepapir. Lad den køle af og stivne helt, inden du knuser den. Nu har du et dejligt aromatisk drys til desserter, kager og ikke mindst frisk frugt som jordbær eller melon!

Velbekomme!




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0