Gå videre til hovedindholdet

Jardins del Laberint d'Horta - del 2

Havestile har det med at krydse både tid og landegrænser. Nu viser jeg mere af den landskabelige del af Jardins del Laberint d'Horta, og som du vil se er det utroligt hvordan næsten alle de klassiske elementer i den romantiske, landskabelige havestil kan findes på dette ene sted. Tag med på 2. runde!


Vi begynder hvor vi sluttede første del, ved det store bassin. Ud for dette finder du det første af en række sceniske elementer, tablauer om man vil. Denne "grotte" markerer overgangen mellem den nyklassistiske have og den romantiske, landskabelige del. Herfra zig-zagger et stiforløb ned af terrænnet indtil man står ved hovedhuset igen.
På vores vej ned ad stien er det første vi møder et "vandfald" hvor klippestykker er arrangeret så vandet kan plaske - dryppe - strømme så meget som muligt.
På det første stykke af stien er der sikret rigeligt med siddepladser, hvor man kan sidde i skyggen og se sollyset flimre mellem trækronerne og ramme busketet og store partier med skærmliljer, vedbend og andre "grønne" skyggetålende planter.
Bedene er indrammet af buskbom og med stier, der lægger sig på tværs i en fast rytme langs stiforløbet.
På den anden side af bedene er der en sti med et mere naturligt forløb og langs den dukker endnu et element op: en "bæk" der strømmer forbi, kantet af bregner og planter der hører skovbunden til.
Vi passerer et underligt hus, bygget ind i skrænten. Her bor der en landarbejder. Eller...det er i hvert fald den illusion, man har ønsket at skabe. For der har naturligvis aldrig boet nogen her - det er en attrap ligesom alle de andre follies. (Egentlig er det lidt perverst, at man betragtede en fattig arbejderbolig som et romantisk indslag...især når man tænker på hvordan de RIGTIGE landarbejdere har haft det på det tidspunkt!).
Så fortsætter vi ad stien, der ændrer en smule karakter og pludselig er en romersk, ceremoniel begravelsesvej, komplet med gravsten og det hele. Falske naturligvis, for det hele er jo en iscenesættelse, en kulisse.
Nu kan man vælge at følge en del af stien ned i et forsænket området. Et kringlet forløb, så det først til sidst afsløres at man står foran eneboerens hytte. Den slags var ret typiske for den romantiske have - i denne have har man efter sigende haft en figur siddende for at gøre illusionen komplet - og en smule uhyggelig.
Så er vi ved at være ved vejs ende og træder ud af den romantiske have og ind i det der tidligere var et "asiatisk" anlæg. Nu er det eneste eksotiske en lotusdam.
Et af de oprindelige dele er den kinesiske port - "kineserier" var stadig højeste mode i de første år af havens levetid.
Vi kaster et blik op mod hovedhuset mens vi forlader haven - eller den park og picnicområde den bliver brugt til nu. Huset er underligt beskedent i forhold til haven og designet i en mærkelig blanding af landlig spansk og arabisk/maurisk stil. Huset ser MEGET forfaldendt ud - det er tydeligt at kræfterne til bevaring bruges på haven. Og her trænger der efterhånden også til en kærlig hånd hist og her.

Men bestemt et besøg værd, især fordi anlægget er opbygget af så arketypiske elementer. Håber du nød turen!

Hvad:
Jardins del Laberint d'Horta

Hvor:
Passeig dels Castanyers, 1, 08035 Barcelona, Spanien

Du kan se 1. del ved at klikke her.

Kommentarer

  1. Kære Henrik. Tak for den sidste del af den guidet tur igennem denne park. Lidt sjovt at det bliver brugt de forskellige stilarter i parken, måske fordi grundlæggeren ønskede at vise at han var en verdensmand på mange områder. Det må have et signalværdig i forhold til andre at man kan indrette dele af en have f.eks. japansk inspireret, for import af planter mm derfra må virkelig haft kostet kasse. I det hele taget må det have det kostet mange penge at lave et anlæg af den art. Der er været brugt meget billig arbejdskraft, men sådan jeg kan forstå er anlægget meget stort så der må have været megen ressourcer i den.
    Men rigtig spændende og endnu engang tak
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten, havens forskellige stilarter er jo nok også udtryk for at haven er gammel og er blevet udviklet/udvidet/afviklet gennem generationer. Moden skifter jo lidt og nye ideer kommer til - heldigvis! :)

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære indlæg fra denne blog

Landskabskunst ved Blåvand

Hvor er det dejligt, når man får en oplevelse, som er meget bedre end det man som udgangspunkt regnede med! Sådan én fik jeg i weekenden, hvor jeg var et smut i Blåvand. Egentlig var det fyrtårnet, der var målet. Men det kom jeg slet ikke op i, for der var noget der var mindst lige så spændende udenfor. Der er nemlig udstillingen "Wadden Tide"!

Wadden Tide er en del af Vadehavs-festivalen. 12 værker af landskabskunst er udstillet, lavet af kunstnere fra hele verden. De har tænkt værkerne til stedet og de fleste tager udgangspunkt den unikke placering, nemlig på stranden og i klitterne nedenfor fyret ved Blåvand. Flere har mere eller mindre direkte referencer til Vadehavet.

Jeg elsker den slags kunst, hvor den spiller op til natur og landskabet omkring den. Og især da hvor naturen eller naturfænomener er en del af værket.

F.eks. værket WIND SIGNS in G Major, hvor Anna Schimkat har opstillet en række bundter kloakrør på stranden som store skulpturer. Flotte grafisk mod sandet…

Æble espalier - dos and don'ts

En af de markante forandringer vi lavede i haven for nogle år siden var, at fjerne et bræddehegn ud mod marken og erstatte det med et langt espalier af æbletræer. Jeg har samlet lidt op på erfaringerne med det, her 4 år efter. 


Jeg har valgt et æbleespalier i stedet for et hegn eller en hæk ud mod naboens mark, fordi jeg gerne ville have noget der var mere åbent end et hegn - bla så det var muligt at have stauder på skyggesiden. Samtidigt skulle det lukke af for indkik om sommeren - men give os udsigten tilbage igen om vinteren! At det så også kunne give os frugt var en ekstra bonus!

Jeg har "snydt" og langt hen ad vejen brugt træets grene til at lave alle etager på en gang. Tænkte at jeg jo altid kunne fjerne dem og lade nye komme frem hvis der var brug for en bedre placering.
Må dog konstatere, at træet ikke er så villig til at skyde fra stammen når først det er etableret, så vil man styre formen helt må man gå den slagne vej og danne en etage om året. Jeg må indtil videre…

De sidste æbler, henkogning og tærte!

Tid til at høste de sidste æbler! På espalierne var det Rubinola Balkon, der sad tilbage - nu med en fantastisk orangerød farve. De andre var fra det gamle træ med Ingrid Marie. Som det fremgår at billedet er de høstet lige tidligt nok til at de har fået den flotte røde farve. Men sådan måtte det blive - de begyndte at dratte af træet og da jeg forsøgte at plukke de helt modne, slap de andre også grenene. Og med betonsten og junglen af Hortensia og andet godt under træet ville de være tabt hvis de alle faldt af sig selv. Men de var jo så også plukkemodne. Så en hurtig beslutning blev at redde så meget som muligt nu, også satse på at lade æblerne modne det sidste i kasser på loftet.
Resultatet blev et par kasser med KÆMPE Ingrid Marie - noget af en kontrast til sidste år hvor vi ikke fik et eneste. Ser ud til at den nye rutine med beskæring endelig bærer frugt - bogstaveligt talt!!!
Nu er de så sorteret og fordelt i flere kasser så de ligger pænt i ét lag og placeret på loftet.

Af de …