VI SATSER DAHLIAKNOLDENE

Det er en årlig krise. Dahliaerne er klappet sammen efter den første frost, og nu starter kapløbet om at få sikret knoldene på bedste vis, så de kan give glæde næste år igen. Her plejer det så at handle om at få gravet knoldene op, tørret og renset af, for så at pakke dem ind i aviser og slæbe dem op på loftet. Men ikke i år. Jeg satser det hele - og lader knoldene blive i jorden.

Hvorfor så det? Det er selvfølgelig meget nemmere. Og det er den væsentligste grund. Men det er også en kalkuleret risiko, for jeg tror selvfølgelig på, at det nok skal lykkes. Det er der flere grunde til:

1. Jeg har fundet en god placering bag carporten, stik syd og delvist under udhænget. Her er dahlierne lykkedes på bedste vis i nogle år nu. Risikoen for at det hele bundfryser mener jeg er mindst her.
2. Her langs fundamentet er der masser af grus i jorden og det er meget veldrænet. Knoldene vil ikke stå og soppe i vand, selv om vi skulle få et vådt vinterhalvår.
3. Jeg gør lidt ekstra for at sikre knoldene. Jorden er blevet dækket med kompost. Herefter er de afklippede dahliastængler lagt ovenpå. Herpå et lag plasticsække for at holde den værste væde væk. Herpå de rionetstativer, der holder dahlierne oppe om sommeren - men nogle sten på til at holde det hele på plads. Her ovenpå diverse afklip fra haven - ikke fordi det tjener et formål andet end at her er plads :)

Nu krydser vi fingre - og håber på en mild vinter. Det giver alt andet lige bedre odds...
















Er du på INSTAGRAM? Du kan følge mig der, hvor jeg løbende poster billeder fra haven eller fra de haver og steder jeg besøger. Min profil hedder henrik_mikaelsen_havehjernen og du finder den lige HER

Kommentarer

  1. Nøjjjjj det glæder jeg mig til at læse om til sommer.
    Tænk hvis det er muligt at finde den rette spot til dem.

    Sov god
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Jeg gør det også! Og gjorde det sidste år med trekvart succes. Mine står ved drivhuset på næsten åben mark, og jeg dækker med halm, vintermåtter og presenning - lidt mere af det hele i år - og krydser fingre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved at http://www.frupedersenshave.dk/ har haft rimelig succes med det. Hun har også brugt vintermåtter som dig. De er bare så STORE! Men måske begynder jeg at ryste på hånden, og indkøber et stk. Pøj pøj, med dine dahlier!

      Slet
  3. Spændende. Nogle gange bliver man kun klogere, hvis man prøver sig frem.
    Jeg håber det bedste :-)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Try and error - Den gode gamle metode. Ellers kan jo glæde mig til at blive NØDT TIL at købe nye ;)

      Slet
  4. Det ser ud til, at du har haft held med dine georginer i sommer, det er vel nok en blomsterrigdom, der ses på billederne. Man må da sige, at du har sørget godt for knoldene til vinter, de må da kunne holde varmen med den dyne, du har givet dem på. Med nogle års mellemrum er det nok godt for knoldene at blive taget op og delt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. De havde en ret sløj start - de blev ikke rigtigt til noget. Men da tempereturene faldt lidt, og der kom lidt vand, så kan det nok være de fik fart på!
      Det er lidt som prinsessen på ærten med den dyne, er det ikke? Men der kan jo stadig laves en endnu lunere og tørrere dyne...bliver spændende om dette er nok... Kan være jeg skulle kigge til knoldene til foråret - og så kan jeg jo evt dele dem der trænger på det tidspunkt?

      Slet
  5. Orv, det bliver spændende at følge. Som du selv skriver har Fru Petersen gjort det med succes, så hvorfor ikke også hos dig! Er der en grund til at du ikke også vælger vintermåtter? Det er nogle super flotte dahliafotos du har taget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, jeg kan gøre Fru Petersen kunsten efter. Hun bruger vintermåtter, og jeg tror de er ret effektive. Når jeg ikke har kastet mig over dem (endnu) så er det fordi de er så kæmpestore - i hvert fald dem jeg har set. Alt for store til mit lille, beskedne bed :)
      Tak - dahlier er jo også meget fotogene!

      Slet
  6. Spændende om dit projekt lykkes. I år har jeg mine knolde i udestuen (som vi forsøger at holde frostfri i år ved hjælp af bobleplast og olieradiator.
    Der står dahliaerne i papkasser med staldstrøelse....og små huller i papkasserne for cirkulation. Er spændt på om de så kan overleve. De står nemlig for fugtigt ude i skuret.
    Hvis de går til, tja, så må jeg jo "desværre" bare købe nye... haha :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror du har givet dem gode odds, i hvert fald hvis du kan holde dem frostfri. Er da ærgerligt hvis man skal købe nye, men jeg synes efterhånden at man kan få dem til så billige penge, at skaden ikke er så stor. Men knoldene er jo næsten som små børn, man helst ikke vil skille sig af med :)

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0