Spirefabrikken

Alt spirer og gror så det er en lyst...eller NÆSTEN alt: Tid til status på frøsåningen!

Synes jeg lagde godt ud med at være tidligt på færde og godt forberedt. Men skal vi ikke bare konstatere at der er kommet lidt forskellige resultater ud af det?



Staudevalmue: Kæmpe succes! Masser af planter der nu har fået VIP behandling med egen plastkasse med lysarmatur.

Klokkeranke: Har godt hørt at det skulle være nogle genstridige krabater, og de vil i hvert fald ikke lystre og spire her hos mig. Har sået i 2 omgange, og jeg medgiver at fejlen var helt på min side da 1. såning ikke lykkedes: De stakkels frø blev sat på kuldebehandling sammen med Kæmpe verbena, og det kunne de formentlig ikke lide. 2. såning blev foretaget efter at have afspillet Dalby's videoanvisning trin for trin (og tog endda forklæde på for at gøre det HELT rigtigt). Det kom der 1 sølle spire ud af. Og den blev selvfølgelig tørlagt og døde i løbet af påskeferien. Har en pakke frø mere, men tror næsten ikke engang jeg gider forsøge...

Kæmpe verbena: 1. såning gav 4 spirer ud af ca. 20... 2. såning ser det ud til der var bedre bonus! Pladen fuld om man så må sige.



Kvan: Intet tegn på liv. Frøene er fra forrige år, og jeg har læst at de helst skal bruges samme sæson. Heldigvis er der dukket mindst 1 lille selvsået plante op, så det kan jo redde bestanden.

Kæmpe Skælhoved: Har jeg jo haft store forventninger til. Og langt om længe dukkede der små spirer op. Hurra! For så at tørre ud her i påskens varme. Æv! Skærer mig dybt i hjertet at de få dage overladt til sig selv var nok til at tage livet fra dem. MULIGVIS er der nogle stykker der overlever...

Solhat: Enkelte spirer er på vej!

Fladbælg: Også her er der liv!



Fingerbøl: Alle bortgået under "Den Store Påsketørke"...

Hvad har vi lært?:
- Gider ikke tørvepotter. De har haft en tendens til at mugne og tørrer hurtigere ud.
- Arrangementet med den store plastkasse og lysarmatur har fungeret super! Nu kommer den ud at stå (måske med låg på) som et lille drivhus.
- Pas på med vandingen (altså det med at vande for meget)
- Pas på med vandingen (altså det med at fylde godt op i spirekassens vandbeholder og så tage på påskeferie i en rekordvarm periode).



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

Rhododendronhaven i Rens