MIT LILLE BIDRAG TIL CLAUS DALBY'S "KRUKKE-KØKKENHAVEN"

 I min tid som haveejer har jeg leget en del med at plante i krukker. Når pladsen er trang, og man opdager, at ens jord ikke er ideel til alle vækster, ja så bliver det ofte en god "go-to-løsning". Jeg har dog ALDRIG eksperimenteret med krukker så systematisk som Claus Dalby, og da slet ikke med grønsager. På nær en flirt med radiser. Og en horrorstory med en peberrod, der arbejdede sig ud af krukken og ned i belægningen...


Nu er Claus Dalby's bog på gaden og jeg vil dykke ned i "how-to"-delen, for jeg har ikke helt selv knækket koden i forhold til dræning, jord og gødning. Og lige som mange andre kommer jeg nok til at forsøge mig med lidt mini-køkkenhave i denne sommer. Jeg har tidligere overvejet om et af blomsterbedene skulle omdannes til køkkenhave, men hver gang kommet frem til at blomsterne gav mere glæde året igennem, mens grønsagerne måske var lidt kedelige at se på det meste af tiden. Men en krukke eller to kunne det måske godt blive til? Bare for sjov skyld? Der skal jo ikke nødvendigvis så meget til, hvis ikke ambitionen er at blive selvforsynende. 

Et eksempel på det er de nu forsvundne Ø-haver. Jeg lavede for år tilbage en lille artikel til Havefolket.com om det fine projekt med urbane byhaver, og det var ikke småting folk fik ud af pallerammerne, som sirligt stod linet op på rad og række ude på den yderste pier på Aarhus Ø. Claus har taget dem med i hans bog, og da han manglede et par fotos, lånte han nogle af mig. Haverne sprudlede af haveglæde og stod i skærende kontrast til de ret kantede og lidt upersonlige bygninger, der omgav dem. Siden er der poppet lignende byhaver op mange steder, med større eller mindre succes. Men ønsket om at prøve havedyrkning af ser ud til at være større end nogensinde før.


Det var ret sjovt at bladre igennem de gamle fotos (der er mange!) og jeg blev da helt nostalgisk. Måske jeg skulle lave nogle indlæg med de gamle havebesøg? Og måske genbesøge nogle af stederne ved lejlighed? Om ikke andet så et par opslag på Instagram?

Du kan læse min oprindelige artikel på Havefolket her: www.havefolket.com/2016/07/haven-i-aarhus

Er du på INSTAGRAM? Du kan følge mig der, hvor jeg løbende poster billeder fra haven eller fra de haver og steder jeg besøger. Min profil hedder henrik_mikaelsen_havehjernen og du finder den lige HER



Kommentarer

  1. Hvis man kun har lidt plads er det en rigtig fin ide, med urter o.l. i krukker og det gør jo ikke noget at det også ser pænt ud. Jeg undres over, hvor meget man egentlig kan få ud af at dyrke i små pallerammer.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Det er nemlig rigtigt meget man kan få ud af lidt plads. Og mange af os har jo heller ikke brug for at fylde flere kummefrysere med grønt :-)

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0