Så er tulipanerne på vej

Da jeg i efteråret rodede rundt i det lange bed, var der adskillige løg der led under den operation. Dels gik den sirlige plan fløjten, dels var der da et par løg, der fik et hak af spaden - collateral damage, kan man vel kalde det. Men, men - en del tulipaner har da overlevet og flere er kommet til!


Årets nyhed er de hvide tulipaner, Purissima, i det nye, firkantede bed. De har en fin råhvid farve med lidt limegrønne strejf. De blomstrerede lidt før jeg ventede det - måske er dette hjørne lidt lunere end resten af haven, beskyttet for vestenvinden?
Indtil videre er det den rosa/pink Cosmopolitan, der er kommet først i det store bed. Den lilla Purple Prince er lige i hælene...og den burde faktisk have været den første. Men alt med farve er velkommen lige nu, så det er helt ok. Alligevel kan man jo godt være lidt bekymret for om de lidt ranglede Cosmopolitan kan klare det, hvis der nu skulle blive almindeligt aprilvejr med kraftige regnbyger og blæst?
Under alle omstændigheder skal der nok suppleres lidt op med nye løg til afteråret, der må godt komme mere knald på. Men det forudsætter at jeg kan lade være med at rode rundt i bedet. De hvide Snow Walley, som kommer senere i dette bed, kunne jeg godt være fristet til at flytte til det firkantede... Men måske skal de lige have lov til at komme frem og vise hvad de kan på deres nuværende plads, inden der rokeres rundt!
Som altid er de trofaste Toronto et kært indslag. Farven stikker lidt af i forhold til resten af haven, men da de ikke blander sig med de andre løg, kan jeg godt leve med det! Kasserne de står i, har været dækket af gran i denne vinter, og jeg har valgt at lade det ligge, og lade tulipanerne vokse op iemllem det. Det har fungeret fint, og har dækket de bare pletter, så det vil blive gentaget næste år tror jeg.

Kommentarer

  1. Hvilke kasser er det du har dine tulipaner i?
    Jeg har rådyr helt oppe på trappen, og de skyer ingen midler for at æde alle tulipaner inden de er 5 cm høje. Men med flytbare kasser er det måske en mulighed.

    SvarSlet
  2. Hej Mille :)
    Det er kapillærkasser også kaldes vandingskasser, så de er ikke specielt mobile. Men tulipaner kan du jo plante i snart sagt hvad som helst, så det lyder som om det kunne være en god ide at sætte dem i krukker eller lignende, som er til at flytte på. Måske kunne du dække dem af med noget - feks net eller fiberdug? Jeg har et år haft fiberdug over mine og de havde det lunt og godt derinde under, så de faktisk var 14 dage tidligere fremme!
    Sommerlige hilsner fra Henrik Havehjerne

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

Rhododendronhaven i Rens