Gå videre til hovedindholdet

Peberrod - mislykket eksperiment

 Det er jo ingen nyhed at haven i år har været under angreb af snegle og andet plantegnaskende kryb. Træls. Også træls for peberroden, som i år skulle vise om  eksperimentet med løbende opgravning og fjernelse af siderødder skulle bære frugt. Eller rettere rod.

Kan allerede nu afsløre at det skete ikke. Som det fremgår af billedet nedenfor blev bladene fuldstændigt ribbet af en eller flere grådige bløddyr. Det grønne er nogle gulerodstoppe, som jeg satte ned for at holde på fugten i jorden - og selvfølgelig skåne mig for det triste syn. Dem rørte krapylene selvfølgelig ikke. Overhovedet!

Nederste billede viser årets høst - rødder er omtrent som da de blev sat sidste efterår. Men dog i live, hvilket er et mindre mirakel og vidner om peberrodens overlevelseskraft og hvorfor den er frygtet af nogle haveejere.

Nu KUNNE det jo være min hårdhændede behandling, der også har været medvirkende til det sørgelige resultat. Det vil jeg ikke afvise. Og vil formentlig lade roden være rod næste år, og nøjes med at glæde mig over de flotte grønne blade. Så må forsyningen af peberrod til køkkenet komme fra købmanden i stedet...

Du kan se de tidligere kamptag med roden her:
Peberrod fanget i potte II
Tæmning af peberrod

Modtager gerne gode råd - der må da være nogen der ved hvordan man får brugbare rødder af sådan en krabat?


Kommentarer

  1. Jeg har ingen erfaring med peberrod, men ved at de nogen steder her på Samsø vokser vildt. Jeg har nu aldrig set dem, men fået fortalt at det ikke er langt fra hvor jeg bor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ud og led og grav! Når jeg dyrden i potte er det fori jeg har hørt at den ellers kan brede sig uhæmmet. Og det dur bare ikke i så lille en have. Og tror det er rigtigt at dømme efter rodnettet på krabaterne sidste år!

      Slet
  2. Jeg har aldrig haft peberrod. Rigtig træls når noget man har gjort et stykke arbejde for at det skulle lykkes og det så ikke lever op til forventningerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et eksperiment...og den slags kender man jo ikke udfaldet på altid! Men er da lidt ærgelig - især fordi jeg synes jeg har gjort mig så umage. Men altså. Sådan er det med levende ting: Hvis ikke de vil, så VIL de ikke!

      Slet
  3. Min mormor havde peberrod i haven og ja den breder sig, så at holde den i en krukke, vil være optimalt! Hvis du sætter din krukke på en zinkunderskål kan du holde sneglene væk. Der må være noget med zink, de ikke kan lide. Ikea har nogle runde zinkskåle på hjul, som er gode til de planter, som sneglene overfalder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet! Det må prøves...så er i hvert fald DET prøbelm løst... :-)

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære indlæg fra denne blog

Endnu en pergola

Jeg har jo helt glemt at vise min nyeste(!) pergola frem!  Det er en fin, mindre udgave af "spiseplads-pergolaen", med nogenlunde samme konstruktionsprincip. Det er en let overdækning, som skal dele den bagerste del af haven op som et selvstændigt rum, og danne et lille, nyt haverum ud for udgangen til haven.


Det har hele tiden været ønsket, at det kunne blive skabt en lille niche hvor man kunne sidde lidt i læ og nyde morgensolen. Der har været diverse midlertidige installationer, men nu er rummet kommet på plads. Det er et skønt sted at sidde og der er noget særligt hyggeligt ved at sidde under et "tag" - også selv om det blot er nogle skyggegivende lameller.




På bagsiden er arbejdsbordet blevet integreret så der nu er at godt og solidt sted at stå og rode med potter eller lege værksted. Pladen kan fortsat tages af og sættes på bukke hvis der brug for mere albuerum - eller en opdækning til østersparty i haven!


Nu skal den blot få lov at blive lidt vejrbidt og få …

Et nyt spejlbassin

Jeg har længe været meget optaget af spejlbassiner og hvad vand og reflektioner kan tilføre en have. Nu opstod der så en for at få netop sådant et i forbindelse med at vi har ændret lidt på terrassen og anlagt nye bede. Det ene blev i stedet delvist til et lavt bassin og her kan du se hvordan det blev til!

Bassinet, som det så ud da det netop var færdigt - spejleffekten er super! Både for at spejle himlen, men også de planter der kommer i det smalle bed langs med bassinkanten. Bænken foran bliver en ny ynglingsplads tror jeg.
Udgangspunktet er kanten af herregårdssten, der er taget op af terrassen. Her er de lagt op i en prøveopstilling. Siden er de blevet monteret med fliseklæber - undtaget øverste lag omkring bassinet. Det vender jeg tilbage til.
Bassinet bliver foret med insilagefolie. Vi havde noget liggende fra afdækningen på loftet da stråtaget blev skiftet. Det er sort, det er kraftigt, det er STORE stykker - og det var gratis. Fliserne blev omhyggeligt fejet, så der ikke kom ste…

Æble espalier - dos and don'ts

En af de markante forandringer vi lavede i haven for nogle år siden var, at fjerne et bræddehegn ud mod marken og erstatte det med et langt espalier af æbletræer. Jeg har samlet lidt op på erfaringerne med det, her 4 år efter. 


Jeg har valgt et æbleespalier i stedet for et hegn eller en hæk ud mod naboens mark, fordi jeg gerne ville have noget der var mere åbent end et hegn - bla så det var muligt at have stauder på skyggesiden. Samtidigt skulle det lukke af for indkik om sommeren - men give os udsigten tilbage igen om vinteren! At det så også kunne give os frugt var en ekstra bonus!

Jeg har "snydt" og langt hen ad vejen brugt træets grene til at lave alle etager på en gang. Tænkte at jeg jo altid kunne fjerne dem og lade nye komme frem hvis der var brug for en bedre placering.
Må dog konstatere, at træet ikke er så villig til at skyde fra stammen når først det er etableret, så vil man styre formen helt må man gå den slagne vej og danne en etage om året. Jeg må indtil videre…